fredag den 25. marts 2011

Samtale om Catalonien med danske unge

Sidste fredag om aftenen lærte jeg at kende en gruppe af 40 danske unge, der var på skolerejse i nogle dage i Barcelona. Martin (én af deres lærer) havde skrevet til mig lige før rejsen, for at spørge mig, om jeg gerne ville møde dem og tale lidt om Catalonien og de catalanske unge i forhold til de danske unge. Eftersom jeg elsker den danske kultur er det altid en fornøjelse for mig at lære dansker at kende som jeg kan tale om kultur, politik, identitet osv. med, så jeg var meget glad over det.

Vi havde en rigtigt dejlig aften. For alt var jeg virkelig imponeret, hvor mange spørgsmål eleverne (som er 15-16 år) stillede, og hvor meget de havde forsket om Catalonien inden de kom til Barcelona. Det skylles sikkert, ikke kun at de er dygtige, men også at lærerne er engagerede og arbejder grundigt, og måske at det danske uddannelse system er bedre en vores. Eller er det Den alternative Skoles system? Det ville jeg gerne undersøge i fremtid, fordi Danmark er én af de mest effektive og velorganiserede lande i verden, og dets uddannelse system spiller der sikkert en vigtig rolle.

Danske unge versus catalanske unge

Efter en rundvisning i Barri Gòtic, tog vi metroen i "Jaume I" og steg af i "Joanic". Derfra gik vi ned ad "Gran de Gràcia" til restauranten Via Fora!, et lille, hyggeligt sted hvor vi spiste salater og "pa amb tomàquet" med øst, paté og skinke (en catalansk specialitet). Efter aftensmad snakkede jeg med "mentalitetsgruppe", en gruppe af elever, der gerne ville tale med mig om de danske unges vaner og mentalitet, versus de catalanske. Vi talte om tabuer og spekulerede om at de danske unge (og generalt, danskerne) taler mere frit om sex end de catalanske unge gør. Én af eleverne sagde, at det er meget normalt blandt de danske teenagers at have sex i toiletterne i en bar eller disko. Dette er måske en bevis, at danskerne taler mere frit om emnet end catalanerne gør... ;-) Hvis det er sådan, kunne man tænker, at det have noget med den sexuelle lavalder at gøre. Men den er faktisk 15 år både i Danmark og i Catalonien (i Spanien er det 16). Så jeg ved ikke, hvad det kunne skylles.

Eleverne sagde også, at de har et indtryk, at de catalanske unge røger meget mere og drikker meget mindre end de danske unge. Jeg tror det er rigtigt. Man drikker vist ikke så meget her som i Danmark, men man røger mere. Alligevel skulle antallet af catalanerne der røger mindske i fremtid, efter loven der forbyder at røge i bars og restaurants kom i kraft sidste januar. Lad os lige se...

Cataloniens identitet og løsrivelse fra Spanien

Jeg talte også med en gruppe af piger, der mente at vi catalanere er meget stolte af vores kultur, identitet, osv. Jeg sagde, at det efter min mening ikke handler om stolthed. "Hvad ville I sige, hvis jeg ville forveksle jer med en gruppe af svenske pige? I ville sikkert retter mig og siger, at I ikke er svensker, men dansker. For det er ikke det samme, vel?", spurgte jeg. "Dette er nemlig hvad mange af os gør, når man forveksler os med spaniere: vi vil bare forklare, at vi er catalanere, som ikke betyder, at vi tror vi er bedre".

De spurgte mig også, hvorfor det kunne være, at vi gerne vil løsrive os fra Spanien, hvis vi jo er en del af Spanien. Jeg svarede, at de politiske grænser nogle gang ikke passer sammen med følelser af tilhørsforhold. Så passer de sociale, kulturelle og identitetsfølelser af mange catalanere ikke sammen med Spanien men med Catalonien, en nation som er tusind år gammel.

Vi snakkede om mange andre ting, og det blev snart næsten 12. Det var virkelig en hyggelig og berigende aften :-)

3 kommentarer:

  1. Vi bor i et lille lande. Vi er oppe ved Pyrenæerne og har ikke noget at skulle have sagt med Spanien.

    SvarSlet
  2. Fordi mange catalansker gider ikke at løsrive fra Spanien. Hvad med dem?

    SvarSlet
  3. Det ved jeg godt! Problemet skulle ikke være svært at løse ved hjælp af demokrati. Folket skulle bare have mulighed til at stemme i en folkeafstemning. Men den spanske regering tillader det simpelthen ikke.

    SvarSlet