torsdag den 12. september 2013

The Catalan Way: Hånd i hånd til frihed


Man sagde at det var for kompliceret, at vi ikke ville kunne få et tilstrækkeligt antal af mennesker til at fuldstændiggøre det... Endda Jyllandsposten sagde i går morges, at det var urealistisk.

Men vi gjorde det, og det var en absolut succes: den 11. september 2013 (catalansk national dag) 1,600,000 catalanere (tre gange mere end man havde forudset) holdt hinanden i hånden i en gigantiske menneskekæde som krydsede hele Catalonien, fra El Pertús i nordcatalonien (som er administrativt fransk men er kulturelt og identitetsmæssigt catalansk) til syd i País Valencià (Valenciansk Land), som også hører til de såkaldte „catalanske landerne". 400 km i alt. Med hvilket mål? For at kræve at Catalonien blive en selvstændig stat i Europa.

Ideen kom fra den Baltic way; man ville efterligne den menneskekæde som 1989 krydsede de baltiske lande for at kræve uafhængigheden fra sovjetunionen. Men i går i "den catalanske vej" var der nogle steder så fulde, at man skulle bygge dobbel eller tredobbel rækker!

Man havde frygtet, at der i Terres de l'Ebre (i sydcatalonien) ikke ville være tilstrækkeligt mennesker, derfor forlangte organisatorerne (ANC „Assemblea Nacional Catalana" - Catalan National Assembly) at man fra især Barcelona rejste til syd, for at fylde kæden.

Jeg var en af de 60,000 catalanere som rejste til syd, og det var simpelthen fantastisk. Jeg tog del i stykket 85, som var tæt ved lille strandby l'Ampolla. Jeg havde aldrig besøgt det, og jeg var virkelig begejstret. Det er smukt, hyggeligt, og efter kæden kunne jeg endda bade i havet. Dejligt!

De internationale Medier har vist billeder og videoer om det (se f. eks. BBC) I The Guardian kan I se en masser af billeder (samt med reportagen), og Politiken havde tilsyneladende en korrespondent som har informeret sig meget godt om emnet. Jeg spørger mig hvorfor Jyllandsposten intet har sagt, efter den der første, pessimistiske og partisk artiklen. Og hvorfor har Berlingsketidende ikke informeret om det nogensinde? Jeg kunne ikke finde noget på websiden.

Danskene har også ret at vide hvar der sker i Europa...

Her nogle billeder jeg har selv taget i stykket 85 (l'Ampolla):

 













3 kommentarer:

  1. Hej Diana

    Jeg har læst din blog og jeg er faktisk ret interesseret i det der sker i Katalonien. Men du skriver, at Jyllands-Posten har været partisk og pessimistisk overfor den "Katalanske Vej". Synes du egentlig ikke, at du også er det lidt selv? Jeg kunne virkelig virkelig godt tænke mig, at læse en troværdig og upartisk blog, artikkel eller whatever der kunne give mig lidt mere info om den katalanske selvstændighedsbevægelse. Så vidt jeg har kunnet informere mig, er det altså ikke så hvidt eller sort som du fortæller det her i din blog. Altså, hvis man f.eks. tager et hurtigt kig på statistikkerne (den spanske BOE) modtager Katalonien mere blokskat end andre spanske regioner såsom de Baleariske Øer eller selve Madrid. I det sidste tilfælde, ser jeg det overraskende, at den spanske hovedstadsregion modtager færre penge end en region som Katalonien hvert år, når Madrid endda har et højere bruttonationalprodukt per capita end Katalonien! Det ville i hvert fald ikke være muligt i Danmark eller i resten af de Europæiske lande. Så det med, at Katalonien bliver mishandlet af den Spanske stat økonomisk set, er særdeles tvivlsomt. Jeg synes, du burde give din mening, men uden at falde for populistiske argumenter for at begrunde din holdning. Troværdig data tak!
    Jeg håber, at du forstår denne konstruktive kritik.

    Hilsen Kasper

    SvarSlet
  2. Dette viser (igen), at vi mennesker (generelt betragtet) har en stor del af vores identitet bundet til et geografisk sted. Forstå det nu, I kosmopolitiske skrivebords-teknokrater! Opgiv jeres ide om Europa som een nation. Nej, vi er sgu da Katalanere! Ja, for fanden! Og Baskere, Skotter og Danskere! Og det bliver vi ved med at være, trods jeres forsøg på at konformere os til en generisk, identitetsløs masse af billig arbejdskraft og ukritiske forbrugere.

    SvarSlet
  3. "nordcatalonien (som er administrativt fransk men er kulturelt og identitetsmæssigt catalansk)"

    Læs: http://www6.gencat.net/llengcat/socio/docs/catnord2004.pdf
    3,5% beboere i Rosselló (ikke "nordcatalonien") kan Catalan. Er det at være kulturelt og identitetsmæssigt catalansk?

    "til syd i País Valencià (Valenciansk Land), som også hører til de såkaldte „catalanske landerne" "

    Spørg dem, og de vil sige ellers tak. ERC Valencià fik 0,45% stemmer.

    Du bruger lige den samme type lyver du klager om, da de kommer fra nationalistiske spaniere. Lige de samme. Den eneste forskel, er at du var født på den anden side, men tankegangen er den samme.

    Angående Catalonien, du taler om Cataloniens vilje...hvordan kan du selv bestemme, hvad Cataloniens vilje er? Omtrent en tredjedel catalanskere er fint med at være den slags del Spanien de er nu, og omtrent en anden tredjedel er fint med en føderativ stat, men ikke med uafhængigheden, som opbakkes af omtrent den restende tredjedel. Talerne går op og ned med omstændigheder, men ingen af de tre grupper forsvinder i den nærmeste fremtid. Alle sider skal forstå og indrømme det, og lade være med at sælge populistiske løgne. Alle sider skal fatte, at der er en rigtig stor del mennesker som tænker forskelligt, og at kun en mellemliggende plan udgør en upartisk løsning. Lad være med at bo i bedraget hvor alle mennesker tænker som du gør, og lad venligst være med at sælge det til danskerne.

    SvarSlet